Ford a declarat că va reduce cu aproximativ 14% forţa sa totală de muncă din Europa, invocând pierderi semnificative în ultimii ani, agravate de cererea slabă pentru vehiculele electrice, lipsa sprijinului guvernamental pentru electrificare şi concurenţa în creştere, relatează Profit.ro.
Compania americană devine astfel ultimul producător auto, după Nissan, Stellantis şi General Motor, care reduce costurile pe măsură ce industria se confruntă în Europa cu o concurenţă tot mai mare din partea rivalilor chinezi, o cerere în scădere în China şi provocările tranziţiei la maşini electrice, care rămân prea scumpe pentru majoritatea consumatorilor.
Ford a anunţat că cele 4.000 de disponibilizări vor viza în principal uzinele sale din Germania şi Marea Britanie. La nivel global, concedierile reprezintă aproximativ 2,3% din forţa de muncă totală a Ford, care numără 174.000 de angajaţi.
Agenţia Reuters notează că aceste măsuri vor reprezenta o lovitură majoră pentru Germania, cea mai mare economie a Europei şi cel mai mare producător auto, unde inclusiv Volkswagen doreşte să închidă fabrici, să reducă salariile şi să elimine mii de locuri de muncă pentru a-şi îmbunătăţi competitivitatea.
Criza politică tot mai profundă de la Berlin adaugă, de asemenea, incertitudine pentru producătorii auto germani care se confruntă cu tensiuni comerciale în creştere cu China şi victoria lui Donald Trump la alegerile din SUA.
Ford a spus că disponibilizările din Europa ar trebui să se finalizeze până la sfârşitul anului 2027.
Vânzările Ford au scăzut puternic în Europa
Producătorii auto europeni „se confruntă cu obstacole competitive şi economice semnificative, abordând în acelaşi timp o nepotrivire între reglementările privind emisiile de CO2 şi cererea consumatorilor pentru vehicule electrice”, a declarat compania într-un comunicat.
Până în septembrie anul acesta, vânzările Ford în Europa au scăzut cu 17,9%, semnificativ peste declinul de 6,1% al industriei în ansamblu.
Ford a cerut, de asemenea, guvernului german să ofere mai multe stimulente şi o infrastructură mai bună de încărcare pentru a ajuta consumatorii să treacă la autoturisme electrice.
Berlinul a tăiat subvenţiile pentru cumpărarea de maşini electrice în decembrie anul trecut. Vânzările de autoturisme electrice în Germania au scăzut cu 28,6% în primele 9 luni ale acestui an.
Ford anunţase şi anul trecut că va concedia mii de angajaţi din Europa
„Ceea ce ne lipseşte în Europa şi Germania este o agendă politică clară şi fermă pentru a avansa e-mobilitatea, cum ar fi investiţiile publice în infrastructura de încărcare, stimulente semnificative… şi o mai mare flexibilitate în îndeplinirea obiectivelor de conformitate [pentru emisiile de] CO2”, a scris directorul financiar al Ford, John Lawler, într-o scrisoare adresată guvernului german.
Ford trece printr-o restructurare dureroasă în Europa, anunţând în februarie 2023 alte 3.800 de concedieri.
De asemenea, Ford va închide anul viitor uzina sa din Saarlouis, Germania, ceea ce va duce la noi disponibilizări.
Uniunea Europeană a impus recent taxe vamale usturătoare pentru importurile de maşini electrice fabricate în China, susţinând că acestea beneficiază de subvenţii neloiale din partea guvernului chinez.