Cercetătorii au identificat o metodă eficientă pentru reducerea consumului de alcool: informarea oamenilor despre riscul crescut de cancer asociat alcoolului şi încurajarea numărării fiecărui pahar consumat.
Această strategie combinată s-a dovedit utilă pentru promovarea sănătăţii publice, conform unui studiu realizat în 2021. Alcoolul nu doar că este un factor de risc pentru cancer, dar consumul excesiv este asociat şi cu moartea prematură, boli cardiovasculare, afecţiuni digestive şi un risc crescut de demenţă, relatează Science Alert, citând Mediafax.
„Asocierea informaţiilor despre alcool şi cancer cu o acţiune practică, precum numărarea paharelor, a avut un impact semnificativ în reducerea consumului”, a explicat Simone Pettigrew, economist şi psiholog la The George Institute for Global Health.
Ce arată studiul:
În cadrul cercetării, participanţii au completat trei chestionare în etape succesive: iniţial 7.995 de persoane, apoi 4.588 după trei săptămâni, şi 2.687 în ultima etapă, la şase săptămâni de la început.
Aceştia au fost împărţiţi în grupuri şi li s-au prezentat diverse reclame şi mesaje despre consumul de alcool. Una dintre cele mai eficiente combinaţii a fost o reclamă TV care lega consumul de alcool de riscul de cancer, alături de o sugestie practică de a ţine evidenţa băuturilor consumate. Această metodă a dus la reducerea semnificativă a consumului de alcool pe parcursul studiului.
Alte strategii, precum stabilirea unui număr fix de băuturi şi respectarea acestuia, au avut un impact limitat asupra reducerii consumului.
„Puţini oameni cunosc faptul că alcoolul este o substanţă cancerigenă”, a subliniat Pettigrew. „Informarea este esenţială, dar trebuie să fie însoţită de acţiuni practice care să ajute oamenii să-şi diminueze riscurile.”
Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, alcoolul este responsabil pentru 7% dintre decesele premature la nivel global. Această metodă ar putea reprezenta un pas semnificativ în diminuarea acestor statistici alarmante.