Negocierile liderilor Uniunii Europene au ajuns în cele din urmă la un consens. Motoarele cu combustie nu vor mai fi interzise, nici în 2035, nici în 2040. Viaţa lor va fi, însă, diferită, peste 10 ani, scrie Profit.ro.
Disputele tensionate din jurul legislaţiei privind interdicţia motoarelor termice, pe benzină şi motorină, s-au încheiat printr-o negociere prelungită între Manfred Weber şi Ursula von der Leyen, preşedinta CE.
Imposibilitatea de a găsi cea mai bună soluţie, care să fie agreată şi de industria auto, şi de ţările membre, a condus la amânarea termenului iniţial de 10 decembrie, la care ar fi trebuit anunţate noile măsuri de protejare a industriei auto europene în faţa concurenţei din China.
În cele din urmă, cei doi politicieni, care reprezentau şi interesele celor din spatele lor, statele membre în special, au bătut palma. Motoarele cu combustie nu vor mai fi interzise.
Concret, în termeni legislativi, acest lucru se traduce prin eliminarea ţintei de reducere a emisiilor cu 100% faţă de 2020, aşa cum era prevăzut de „pactul verde” care cuprinde toată legislaţia referitoare la emisii. Potrivit acestor reglementări, un prag important era anul 2030, dată la care emisiile trebuie reduse cu 55%, apoi urma 2035, când erau interzise complet automobilele noi cu emisii de CO2.
Noua înţelegere, care va trebui să fie parafată de Parlamentul European şi de statele membre, prevede ca reducerea să fie de „numai” 90% în 2035 şi să rămână aşa fără termen. Asta înseamnă că a fost eliminată şi sugestia de introducere a unui termen de 5 ani de tranziţie.
Preşedintele Partidului Popular European, Manfred Weber, a declarat pentru publicaţia germană Bild, după finalizarea negocierilor: „Pentru înmatriculările de vehicule noi începând cu 2035, o reducere cu 90% a emisiilor de CO2 va fi acum obligatorie pentru obiectivele producătorilor auto privind flotele, în loc de 100%, cât era anterior.
De asemenea, nu va exista un obiectiv de 100% începând cu 2040. Aceasta înseamnă că interdicţia tehnologică privind motoarele cu ardere internă este exclusă. Prin urmare, toate motoarele construite în prezent pot continua să fie produse şi vândute.”
Decizia poate fi considerată una istorică pentru industria auto din Europa, care poate răsufla uşurată şi se poate concentra acum pe dezvoltarea de motoare care să aibă un nivel extrem de redus al emisiilor.
Chiar dacă nu mai sunt menţionate explicit, motoarele care se vor putea califica la un nivel atât de redus al emisiilor vor fi hibridele cu încărcare (plug-in hybrid) şi maşinile electrice cu range-extender.
Dar important este mecanismul de calcul, pentru că fiecare producător este obligat să aibă o medie care să respecte legea, ceea ce înseamnă că nu e nevoie ca fiecare vehicul să aibă emisii atât de scăzute.
Producătorii îşi vor putea astfel să-şi planifice producţia şi vânzările astfel încât maşinile electrice, care au emisii zero, să poată compensa vânzările de maşini cu combustie. În cazul în care îşi vor depăşi limitele, vor plăti penalizări, dar este esenţial faptul că vor putea vinde motoare cu combustie atâta timp cât îşi permit să respecte limitele sau să plătească.
În prezent, a intrat în vigoare limita de 93,6 grame pe km, ţinta medie a industriei auto europene. Calculul se face ca medie pentru întreaga flotă vândută pe parcursul unui an de un producător. Limita se ponderează cu masa medie a fiecărui producător şi există o derogare care permite calculul unei medii pe trei ani.
În 2035, intră în vigoare următoarea limită, de 49,5 grame/km, ceea ce înseamnă că va fi nevoie de şi mai multe vehicule electrice vândute. Concret, dacă un producător vine 100 de maşini cu motoare cu combustie care emit aproximativ 100 grame/km (de exemplu hibridul Dacia de 1.8 litri, 155 CP) şi 100 de maşini electrice, asta înseamnă o medie de 50 grame/km pe flota vândută, adică aproape de ţinta legală.
Primele declaraţii nu mai fac nicio referire la combustibilii sintetici, ceea ce înseamnă că s-a renunţat şi la aceştia, din motive economice.
Care sunt emisiile motoarelor actuale cu combustie:
- Motoarele cu benzină sau diesel (ICE) au emisii de 95 – 250 grame/km, în funcţie de capacitate şi tehnologie folosită. Aici putem include şi motoarele Mild-Hybrid (MHEV), care încep să înlocuiască tot mai mult variantele simple, fără nicio electrificare.
- Motoarele Full Hybrid (HEV) pot coborî, în anumite cazuri, până la 70 grame, dar se situează undeva în jurul valorii de 90 grame/km. Sunt motoare cu baterii de câţiva kWh şi se încarcă singure în timpul frânării sau decelerării. Cele mai moderne au motorul electric integrat în cutia de viteze şi pot merge până la 80% din timp în mod electric (în zone urbane, la viteze mici, de exemplu).
- Motoarele Plug-in Hybrid (PHEV) sunt hibride care au şi un circuit care permite încărcarea bateriei la o priză. Au emisii între 10 – 50 grame/km, datorită faptului că maşina poate rula pe distanţe mari exclusiv electric.
- alternativă la PHEV este motorul electric cu generator (range extender). Este vorba despre un motor cu combustie, de regulă de 1.0 sau 1.5 litri, care nu acţionează roţile, ci generează curent electric care încarcă baterie. Tot mai mulţi producători iau în calcul introducerea acestui motor inclusiv prin diversificarea tipurilor de propulsie la maşinile electrice din gamă.






