Cum a devenit Jerry West logo-ul NBA şi de ce liga nu a recunoscut niciodată oficial că este el

Cum a devenit Jerry West logo-ul NBA şi de ce liga nu a recunoscut niciodată oficial că este el

În mod oficial, logo-ul NBA este gol. Este un jucător anonim, fără chip, care driblează o minge pe un fundal alb şi roşu. Aceasta este povestea NBA şi se ţine de ea. Neoficial, însă, logo-ul este bine cunoscut ca fiind silueta uneia dintre primele adevărate icoane ale ligii: Jerry West, care a murit miercuri la vârsta de 86 de ani, notează CBS Sports.

În 1969, NBA a angajat un consultant de marcă pe nume Alan Siegel pentru a crea un logo. Cu un an mai devreme, acesta făcuse acelaşi lucru pentru Major League Baseball, iar imaginile sunt izbitor de asemănătoare. Logo-ul de baseball este, de asemenea, un jucător gol pe un fundal alb şi roşu, dar imaginea nu are caracteristici stilistice distinctive. Logo-ul NBA, însă, prezintă în mod vizibil un jucător în mijlocul unei mişcări de dribling. În 2010, Siegel a recunoscut adevărul pentru Los Angeles Times. "Este Jerry West", a spus el.

Mai exact, este vorba de imaginea lui West, surprinsă într-o fotografie realizată de Wen Roberts în 1969. "Avea ceva plăcut în ea", a spus el în 2010, "aşa că am luat acea fotografie şi am urmărit-o.". A fost perfectă. Era verticală şi avea un sentiment de mişcare. A fost doar unul dintre acele lucruri care au făcut clic".

Însă liga nu a fost la fel de deschisă. În acelaşi interviu din 2010, Siegel a oferit o explicaţie pentru motivul pentru care liga a refuzat să recunoască statutul de logo al lui West.

"Vor să îl instituţionalizeze mai degrabă decât să îl individualizeze", a spus el. "A devenit un simbol atât de omniprezent, clasic şi un punct central al identităţii lor şi al programului lor de licenţiere încât nu vor neapărat să îl identifice cu un jucător".

Într-un interviu acordat în 2017 lui Aaron Dodson de la The Undefeated, el a oferit o posibilă explicaţie mai practică. "Poate că s-au gândit că West va dori o taxă", a spus el. În 2021, preşedintele NBA, Adam Silver, a cedat în cele din urmă, chiar dacă doar puţin. "Deşi nu a fost niciodată declarat oficial că logo-ul este Jerry West", a spus Silver, "cu siguranţă arată foarte mult ca el".

In mod ironic, este puţin probabil ca West să caute să obţină un câştig financiar din acest logo. De fapt, el chiar a declarat pentru The Jump în 2017 că şi-ar dori ca liga să îl schimbe.

"Îmi doresc să nu se fi aflat niciodată că eu sunt logo-ul, chiar îmi doresc", a spus West. "Am spus-o de mai multe ori, şi este măgulitor dacă sunt eu, şi ştiu că sunt eu. Am jucat în perioada în care au început să încerce să comercializeze liga. Erau cinci persoane pe care urmau să le ia în considerare. Nu am aflat despre asta până când New York Times a avut un articol important despre asta. Din nou, este măgulitor, dar şi: "Dacă aş fi în locul NBA, mi-ar fi ruşine". Chiar mi-ar fi. Nu-mi place să fac nimic care să atragă atenţia asupra mea, iar când oamenii spun asta, nu sunt aşa, punct. Dacă ar vrea să o schimbe, mi-aş dori să o facă. În multe feluri, mi-aş dori să o facă."

Au existat presiuni pentru ca diverşi jucători să-l înlocuiască pe West ca logo. Când Kobe Bryant a murit în 2020, Kyrie Irving a sugerat ca el să devină noua imagine a ligii. Logo-ul Jumpman al lui Michael Jordan, o siluetă la fel de iconică, a fost, de asemenea, sugerat, deşi istoria sa corporatistă face probabil acest lucru imposibil. Când West a fost rugat să facă o alegere pentru a-l înlocui în timpul unei apariţii la Podcast P cu Paul George, a refuzat să o facă. "Nu aş face asta niciodată, este lipsit de respect faţă de alţi jucători", a spus West.

Din punct de vedere comercial, este greu de imaginat că NBA va face vreodată o schimbare. Logo-ul său a devenit imposibil de distins de brandul şi istoria sa. Chiar dacă acest logo va supravieţui lui West, nu aşa vrea să fie ţinut minte.

"Am simţit de multe ori, ce aş vrea să creadă oamenii despre mine. A fost un tip bun şi i-a păsat. Asta ar fi tot. Nimic mai mult", a declarat West la Podcast P. Ei bine, el va fi amintit pentru mult mai mult decât atât, dar umilinţa cu care a servit drept logo-ul ligii în ultimii 55 de ani susţine cu siguranţă această impresie preferată, chiar dacă, din punct de vedere tehnic, a deţinut acest rol doar în mod neoficial, mai scriu jurnaliştii de la CBS Sports.

Afla mai multe desprewestlogonbapoveste
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt