Croaţia susţine că poate asigura integral nevoile de ţiţei ale Ungariei şi Slovaciei, prin intermediul oleoductului Adria, prin care este tranzitat petrol sosit pe Marea Adriatică, astfel încât rafinăriile maghiare şi slovace să nu mai importe materie primă din Rusia, scrie Profit.ro.
Asta după ce MOL, gigantul petrolier al Ungariei, a transmis că săptămâna trecută au fost efectuate mai multe teste la oleoductul Adria, iar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de ţiţei către Ungaria şi Slovacia.
Recent, Slovacia şi Ungaria au semnalat că vor rezista presiunilor exercitate de preşedintele SUA, Donald Trump, de a reduce importurile de petrol şi gaze ruseşti, până când statele membre ale Uniunii Europene vor găsi suficiente surse alternative. Cele 2 ţări importă grosul necesarului de ţiţei prin conducta rusească Drujba, care tranzitează şi Ucraina.
În prima parte a lunii, ministrul ungar al Afacerilor Externe şi al Comerţului Exterior, Péter Szijjártó, spunea despre Croaţia că, în loc să mărească capacitatea conductei alternative care se leagă de Ungaria, a majorat taxa de tranzit, la o valoare de cinci ori mai mare decât cea europeană de referinţă.
″Janaf respinge în special acuzaţiile conform cărora compania nu ar putea satisface nevoile anuale de ţiţei ale celor două rafinării din Europa Centrală ale grupului MOL″, se arată într-un comunicat al Janaf.
Potrivit sursei citate, prima testare comună din septembrie a fost efectuată pe 11 şi 12 septembrie 2025, fără aplicarea polimerilor DRA, utilizând două pompe în Sisak şi trei pompe pe partea maghiară în Csurg. S-a obţinut un debit mediu de 1.950 m3/h - adică un debit anual de 13,8 milioane de tone.
A doua testare comună din septembrie a fost efectuată pe 17 şi 18 septembrie 2025, cu aplicarea polimerilor DRA, care permit o curgere mai uşoară a petrolului, din nou, utilizând două pompe în Sisak şi trei pe partea maghiară în Csurg. S-a obţinut un debit de 2.200 m3/h - adică un debit anual de 15,5 milioane de tone.
A treia testare, efectuată între 22 şi 24 septembrie, a fost planificată cu un debit de 2.200 m3/h, care a fost redus la 1.600 m3/h la insistenţele grupului MOL, astfel încât transportul s-a efectuat cu o pompă în Sisak şi una în Csurg.
″Trebuie subliniat, din nou, că singurul motiv pentru scăderea debitului a fost cererea directă din partea grupului MOL şi că nu au existat obstacole din partea Janaf în atingerea debitului planificat. Prin urmare, a treia testare din septembrie a fost considerată inexactă, deoarece MOL nu a reuşit să creeze condiţii pentru un debit maxim.
Janaf este pregătită, fie din punct de vedere tehnic, organizaţional sau de altă natură, să acopere cererea anuală totală de ţiţei a rafinăriilor din Ungaria şi Slovacia ale grupului MOL. În conformitate cu seria de teste efectuate, am oferit garanţii grupului MOL, Republicii Croaţia şi Uniunii Europene cu privire la livrarea unor cantităţi suficiente de ţiţei pentru nevoile Ungariei şi Slovaciei″, arată croaţii.
Ei spun că, deşi în timpul testelor s-a atins un debit de 2.200 m³/h, debitul recomandat pentru funcţionare în siguranţă, în conformitate cu studiul hidraulic efectuat, este de 2.100 m³/h. Pe o bază anuală, aceasta ar echivala cu aproximativ 14,5 milioane de tone, ţinând cont de densitatea ţiţeiului uşor azer de 0,83, o utilizare a conductei de 95% şi capacitatea grupului MOL de a primi ţiţei la punctul de livrare desemnat.
″Grupul MOL este partenerul nostru valoros, cu care am menţinut o relaţie contractuală de peste un deceniu şi deţinem în prezent contracte valabile pentru transportul şi depozitarea ţiţeiului. Rămânem siguri că Janaf a furnizat suficiente garanţii şi dovezi materiale cu privire la capacitatea sa de a livra cantităţi suficiente de ţiţei către grupul MOL.
Janaf înţelege nevoia partenerilor săi de a avea întotdeauna acces la mai multe rute de aprovizionare, atât din motive de siguranţă, cât şi din alte motive; cu toate acestea, susţinem cu tărie că manipulările şi obstrucţiile nu au ce căuta într-un parteneriat″, conchide operatorul croat.