Plafonarea preţurilor la energie a adus beneficii semnificative consumatorilor români, protejându-i de costuri nejustificate şi asigurând stabilitatea economică în perioade de criză. Gândită să stabilizeze preţurile în perioada de iarnă, această măsură şi-a dovedit eficacitatea şi în timpul verii, când se înregistrează un consum ridicat datorită condiţiilor meteo extreme.
Măsura de limitare a preţurilor la gaze şi electricitate, aplicată şi menţinută în contextul multiplelor crize mondiale - sanitară, economică, energetică şi geo-politică - a fost esenţială pentru a menţine facturile la energie electrică şi gaze naturale la niveluri accesibile atât pentru populaţie, cât şi pentru industrie. Practic, au fost singurele măsuri ce au protejat cu adevărat populaţia, iar acest lucru este confirmat de datele BNR, ale INS, precum şi ale analiştilor economici.
Cu toate acestea, Asociaţia Furnizorilor de Energie din România (AFEER) solicită re-liberalizarea preţurilor, argumentând că plafonarea actuală poate crea haos pe piaţă odată ce va fi ridicată, de la 31 martie 2025.
Cererea AFEER survine în condiţiile în care, din cauza condiţiilor meteorologice, cu coduri roşii de caniculă ce afectează atât ţara noastră, cât şi întreaga regiune, preţurile pentru energia electrică pe piaţa spot au explodat, iar consumul a ajuns la cote foarte înalte.
În prezent, legislaţia prevede însă deja că plafonarea preţurilor va dura până la 31 martie 2025, după care va exista o perioadă de tranziţie de 1 an, până după iarna 2025-2026.
În plus, evenimente precum pana de curent ce a paralizat Europa de Est la 21 iunie, sau actualele coduri roşii de caniculă arată şi mai clar necesitatea unei reglementări care să protejeze consumatorii finali de volatilitatea pieţei. Fără plafonarea preţurilor, multe gospodării ar fi fost grav afectate de aceste fluctuaţii.
Preţuri plafonate nu au însemnat falimentul firmelor din energie, dimpotrivă
Plafonarea preţurilor nu a afectat negativ companiile energetice. Acestea au înregistrat profituri semnificative. Martin Oil Energy SRL a avut un profit de 417,8 mil. lei în 2023, iar Tinmar Energy SA de 311 mil. lei. Grupul PPC a raportat un profit net de 86 mil. euro în primul trimestru al 2024, în creştere cu 68,6%.