Statele membre UE au aprobat relaxarea noilor limite privind emisiile de CO2 pentru autoturisme.
Aceasta va acorda producătorilor auto mai mult timp pentru a îndeplini obiectivele climatice ale blocului comunitar, conform DPA.
Conform precedentelor reglementări anunţate de Comisia Europeană, nivelul mediu al emisiilor tuturor vehiculelor înmatriculate în UE de un producător auto nu trebuie să depăşească valoarea limită. Producătorii auto trebuiau să plătească amenzi pentru că emiteau prea mult CO2, arată Agerpres..
Aceste limite au fost înăsprite la începutul anului, în cadrul eforturilor de reducere a emisiilor care afectează sănătatea oamenilor. În condiţiile în care vânzările de vehicule electrice (EV) rămân sub estimări, mulţi producători auto riscau amenzi.
În loc să fie obligaţi să îndeplinească plafonul anual, producătorii auto vor avea trei ani la dispoziţie în acest scop, astfel încât amenzile nu vor fi impuse imediat. Dacă Volkswagen, Mercedes, BMW sau alţi producători auto depăşesc ţintele privind emisiile de CO2 anul acesta, nu vor trebui să plătească automat amenzi. Pot evita amenzile dacă rămân sub limita UE în următorii doi ani.
În aprilie, Comisia Europeană a propus o modificare specifică a Regulamentului de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru autoturismele şi camionetele noi. Amendamentul introduce o măsură de flexibilitate cu obiectivele lor privind CO2 pentru perioada 2025-2027.
Măsura de flexibilitate propusă permite ca respectarea de către producători a obiectivelor privind emisiile de CO2 pentru 2025, 2026 şi 2027 să fie evaluată pe parcursul întregii perioade de trei ani, stabilindu-se o medie a performanţei lor, mai degrabă decât anual. Această abordare permite producătorilor să echilibreze orice emisii anuale excesive prin depăşirea obiectivului în anul sau în anii rămaşi.
Această flexibilitate suplimentară va contribui la protejarea capacităţii industriei de a investi în tranziţia curată, menţinând în acelaşi timp obiectivul pentru 2025 şi menţinând industria pe drumul cel bun pentru următoarea rundă de reduceri ale emisiilor. Obiectivele la nivelul UE urmăresc să facă sistemul de transport al UE mai durabil şi să plaseze transportul rutier pe o traiectorie fermă către o mobilitate cu emisii zero până în 2050, apreciază Comisia Europeană.
Constructorii auto din Europa vor evita plata unor amenzi de miliarde de euro pentru nerespectarea ţintelor de emisii de CO2 pentru 2025, după ce principalele instituţii ale Uniunii Europene au convenit să le acorde doi ani suplimentari pentru a se conforma, era relatat anterior.
Parlamentul European a susţinut un amendament care permite producătorilor ce nu îşi ating în acest an obligaţiile de reducere a emisiilor de CO2 – să compenseze acest lucru, printr-o reducere mai rapidă a emisiilor în următorii doi ani. Statele membre ale UE au susţinut acest plan, în cadrul unei reuniuni.
Măsura oferă un răgaz industriei auto, după un lobby intens pentru schimbarea regulilor, mai ales că scăderea vânzărilor de vehicule electrice de anul trecut a îngreunat atingerea obiectivelor.
Totuşi, relaxarea obiectivelor pe termen scurt ridică semne de întrebare cu privire la fezabilitatea ţintelor viitoare ale UE, în special a obligaţiei ca, până în 2035, toate maşinile noi vândute să fie full-electrice.
O analiză privind modul de atingere a acestui obiectiv este aşteptată să fie finalizată în a doua jumătate a acestui an.
Agenţia AFP notează că acest mecanism de flexibilitate face parte din planul de sprijin pentru industria auto, plan anunţat la începutul lunii martie de preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Măsura, criticată de ecologişti, constă practic în luarea în considerare a emisiilor pe o perioadă de trei ani, din 2025 până în 2027, în loc de o singură analiză anuală. Aceasta oferă un răgaz constructorilor care nu şi-au atins obiectivele şi îi scuteşte de penalităţi la termenul limită de 31 decembrie 2025.
Măsura vizează producţia şi comercializarea vehiculelor noi, atât autoturisme, cât şi vehicule utilitare uşoare.
Textul a fost adoptat în sesiune plenară la Strasbourg cu 458 de voturi pentru, 101 împotrivă şi 14 abţineri. Grupurile Volkswagen, Stellantis şi Renault sunt principalii beneficiari ai acestei schimbări.
Ecologiştii spun că această relaxare a regulilor riscă să întârzie lansarea pe piaţă a vehiculelor electrice accesibile, care sunt esenţiale pentru consumatorii europeni. Este vorba mai ales despre maşini electrice care costă sub 25.000 de euro.