Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va încheia vineri, 16 februarie, în jurul orei 10:00, cu firma Nurol din Turcia contractul pentru proiectarea şi execuţia secţiunii Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, parte a Autostrăzii Unirii.
Cursă contracronometru pentru salvarea finanţării asigurate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă în vederea construirii secţiunii Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, în lungime de 24,4 km. După CNAIR a tergiversat timp de mai multe luni desemnarea câştigătorului licitaţiei, pe care l-a desemnat în cele din urmă abia la începutul lunii noiembrie 2023, cazul a ajuns să fie tranşat în instanţă, arată Main News.
Iniţial, la jumătatea lunii decembrie 2023, Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a admis contestaţia firmei Strabag. Nemulţumită de verdict, Nurol a atacat mai departe Curtea de Apel Bucureşti, care i-a dat câştig de cauză.
Estimat la aproape 3 miliarde lei, fără TVA, acesta prevede 6 luni pentru proiectare şi 2 ani pentru execuţia lucrărilor. Prin urmare, în într-un scenariu super optimist, lucrările ar putea fi finalizate până la finele lunii august 2026, termenul limită pentru decontarea banilor prevăzuţi în PNRR.
Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii
De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova şi Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.
Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porţiune, cea care traversează munţii, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, secţiunile Leghin – Târgu Neamţ şi Târgu Mureş – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.
Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie 2024, contractul pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitaţia nu a fost încă finalizată. Autorităţile şi-ar dori să lanseze în perioada următoare şi licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia secţiunii montane Miercurea Nirajului – Leghin. Estimată la 32 miliarde de lei, această porţiune de drum va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include nu mai puţin de 47 de tuneluri, în lungime totală de 11,64 km, 437 de structuri şi cinci noduri rutiere.
Aparent mai uşor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate şi proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deşi toată documentaţia, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de aşa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iaşi, întârzierea în acest contract este de aproape 2 ani.