Circulaţia feroviară este închisă între Cluj şi Oradea, pentru ample lucrări de modernizare şi electrificare, lucrări ce se vor termina probabil în 2027 şi vor costa peste 9 miliarde lei. Trenurile vor face 2 ore şi 14 minute între Cluj şi frontiera cu Ungaria, faţă de aproximativ 3 ore înainte de pornirea şantierului.
Prima linie ce va fi electrificată după 1990
Viteza de circulaţie a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h - 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va creşte la 120 km/h - 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h şi 14 minute pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanţa dintre Cluj Napoca şi Oradea în cca 2h şi 20 minute, spune CFR Infrastructură.
În cele două ore şi 14 minute este inclusă şi staţionarea în Oradea, unde trenurile staţionează cam 10-15 minute. Distanţa este de 166 km, arată Hotnews.ro.
Valoarea totală a investiţiei este de 7,66 miliarde lei, fără TVA (9,11 miliarde lei cu TVA), iar finalizarea celor patru contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).
Linia CF Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră va fi prima linie de cale ferată modernizată şi electrificată după 1990, cu bani europeni.
Lucrările de reabilitare şi electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfăşoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h pe o distanţă cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de 7,5 km, de deviere a cursului apei răului Crişul Repede, dar şi de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu şi Oşorhei.
Cluj - Episcopia Bihor - Ce se întâmplă pe cele patru loturi
Reabilitarea şi electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca - Aghireş (30,41 km)
Lotul 2 Aghireş - Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni - Aleşd (52,74 km)
Lotul 4 Aleşd - Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru trei dintre cele patru loturi au fost emise autorizaţiile de construire (loturile 1,2 şi 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentaţia pentru emiterea autorizaţiei. La ora actuală sunt deschise şantiere de lucrări pe loturile 1 şi 2, de la Cluj Napoca la Poieni.
Dacă pe lotul 2 Aghireş - Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, şi cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca şi Aghireş doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est - Cluj Napoca - Baciu Triaj - Mera - Nădăşel - Aghireş, inclusiv pe anumite linii din staţiile Cluj Napoca şi Aghireş, respectiv Haltele Mera şi Baciu Triaj.
Pentru toate cele patru contracte, compania CFR SA a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, şi anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obţine toate avizele şi acordurile din partea autorităţilor locale şi centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizaţii de construire (Etapa I) pentru începerea execuţiei lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi.
Toate cele 43 de staţii, halte şi punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, vor exista săli de aşteptare, iar peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lăţimii şi înălţimii. Se vor monta bănci, stâlpi de iluminat şi panouri de informare.
Lotul 1 Cluj Napoca - Aghireş (30,41 km)
- autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireş şi pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafeţe suplimentare de teren)
- proiect tehnic avizat în februarie 2024;
- deschidere şantier de lucrări în martie 2024 - demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 şi 7) şi între Baciu Triaj şi Cluj Napoca pe 2 km, demontat şina între Mera - Baciu Triaj şi liniile 1,2,3,15 şi 17 din staţia Aghireş
Lotul 2 Aghireş - Poieni (36,53 km)
- autorizaţie de construire emisă în octombrie 2023
- proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
- deschidere şantier în ianuarie 2024 - lucrări de suprastructură în toate staţiile şi în linie curentă, început construcţia noilor peroane în Hm Brăişoru, P.O. Bologa şi în staţia Poieni, realizat fundaţiile pentru poduri/podeţe între Brăişoru şi Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin - Brăişoru - Poieni
Lotul 3 Poieni - Aleşd (52,74 km)
- autorizaţia de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 - km 620+430
Lotul 4 Aleşd - Frontieră Ungaria (46,74 km)
- documentaţie tehnică depusă pentru emiterea autorizaţiei de cosntruire - februarie 2024