Angajatorii încep să devină tot mai preocupaţi de adaptarea oamenilor din companie la transformările de pe piaţa muncii, în contextul în care dezvoltarea permanentă a tehnologiei pare să se transforme într-un real obstacol pentru tot mai mulţi angajaţi şi candidaţi, scrie Profit.ro.
Astfel, potrivit unui sondaj, 67,6% dintre angajatorii intervievaţi au răspuns că principala provocare cu care se confruntă în adaptarea angajaţilor la noile cerinţe din piaţă este legată de faptul că nu sunt suficient de flexibili şi nu vor să înţeleagă că piaţa muncii se schimbă într-un ritm foarte rapid. 58,8% sunt nemulţumiţi pentru că angajaţii şi candidaţii nu sunt dispuşi să înveţe lucruri noi, iar 45,6% spun că nu au suficiente cunoştinţe digitale.
33,8% evaluează că nu sunt creativi, iar 22,1% adaugă pe aceeaşi listă faptul că angajaţii şi candidaţii nu sunt familiarizaţi cu instrumentele de inteligenţă artificială, dar şi că întâmpină dificultăţi în a lucra într-un mediu cu expunere internaţională.
„Pe acest fond, trei sferturi dintre angajatorii participanţi la sondaj au răspuns că dezvoltarea continuă a angajaţilor este foarte importantă în compania din care fac parte. 9,9% cred că este importantă, dar nu reprezintă o prioritate şi la fel de mulţi că, deşi este foarte importantă, nu au un buget alocat în acest scop. În cazul celor care au buget dedicat, programele de training şi formare profesională sunt incluse în pachetele de beneficii extrasalariale”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing, în cadrul eJobs.ro.
Întrebaţi care sunt cunoştinţele care consideră că vor fi cele mai căutate în următorii 5 ani, 62,7% le-au pus pe primul loc pe cele din sfera digitală. 54,7% au menţionat aspectele tehnice care ţin de fişa postului, iar 49,% au inclus în top 3 tot ce ţine de comportament, atitudine, adaptabilitate şi compatibilitate cu jobul şi compania. 29,3% cred că foarte importantă va fi înţelegerea şi utilizarea la un nivel avansat a instrumentelor de inteligenţă artificială, iar 24% spun că angajaţii vor avea nevoie să cunoască perfect cel puţin o limbă străină.
Angajatorii sunt conştienţi de faptul că programele de dezvoltare profesională continuă a angajaţilor sunt, însă, necesare în primul rând pentru a creşte productivitatea echipelor, pentru a ajuta angajaţii să se adapteze la tehnologie şi la inovaţiile din domeniu, dar şi pentru că reprezintă un instrument foarte util în retenţia talentelor. În acest context, 47% dintre respondenţi au declarat că majoritatea angajaţilor companiei urmează anual diferite cursuri sau programe de dezvoltare profesională, în funcţie de nevoile şi specializarea fiecăruia. Sunt însă şi cazuri (15,2%) în care aceste investiţii merg în special pentru dezvoltarea oamenilor din departamentele care au legătură cu core business-ul companiei sau care investesc doar în supraspecializarea talentelor cheie (7,6%).
„Foarte interesant este faptul că, deşi părea să existe o pasare a responsabilităţii între angajaţi şi angajatori asupra ideii de susţinere financiară a programelor de dezvoltare profesională, companiile îşi asumă rolul de „investitor”. Astfel, 66% dintre respondenţi sunt de acord că angajatorul ar trebui să fie cel care să suporte costurile programelor de dezvoltare profesională a angajaţilor, respectiv participarea acestora la training-uri interne, cursuri externe, programe de mentorat şi coaching sau participări la conferinţe de profil”, dezvoltă Raluca Dumitra.
Sondajul a fost realizat în luna septembrie pe un eşantion de 400 de respondenţi din categoria angajatorilor – specialişti în resurse umane, manageri de HR, manageri de echipă sau antreprenori.