ANALIZĂ. Cu cât ar scumpi viaţa românilor noua taxă pe carbon recomandată de FMI şi prevăzută deja de legislaţia UE

ANALIZĂ. Cu cât ar scumpi viaţa românilor noua taxă pe carbon recomandată de FMI şi prevăzută deja de legislaţia UE

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a recomandat autorităţilor de la Bucureşti ″introducerea unei taxe pe carbon în sectoarele transporturilor şi construcţiilor sau accize suplimentare la combustibilii fosili″, însă aceasta este prevăzută deja de legislaţia UE, urmând a intra în vigoare în 2027 sau 2028.

″Este o taxă nouă care se va aplica pentru imobilele care folosesc combustibili poluaţi şi pentru utilizarea combustibilor fosili în transportul rutier″, se arată într-o analiză a Asociaţiei Energia Inteligentă (AEI).

Potrivit sursei citate, un imobil care foloseşte gaze naturale emite într-un an, pentru fiecare kWh consumat, 0,205 kg CO2. Astfel, un apartament cu 2 camere emite circa 2 tone CO2/an, unul cu 4 camere - circa 3 tone CO2/an, iar o casă de 120 mp – circa 6 tone CO2/an.

Astfel, introducerea unei taxe pe carbon în sectorul construcţii, având în vedere că preţul carbonului ETS, pe piaţa certificatelor de profil 2023 este de 80 euro/tonă, ar urma să aibă următoarele costuri suplimentare pentru români:

- artament cu 2 camere, circa 800 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creştere cu 26% faţă de costurile actuale cu gazele naturale, considerând preţul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 3.900 lei/an;

- apartament cu 4 camere, circa 1.200 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creştere cu 26% faţă de costurile actuale cu gazele naturale, considerând preţul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 5.850 lei/an;

- imobil de tip casă, circa 2.400 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creştere cu 26% faţă de costurile actuale cu gazele naturale considerând preţul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 11.700 lei/an.

AEI mai arată că un imobil care care foloseşte lemnele emite într-un an, pentru fiecare kWh consumat, 0,390 kg CO2, astfel că o casă de circa 120 mp mediu izolată emite circa 11 tone CO2/an.

În condiţiile introducerii unei taxe pe carbon în sectorul construcţii, având în vedere că preţul carbon ETS 2023 este de 80 euro/tonă, costurile suplimentare la casă ar fi de circa 4.680 lei/an, adică o creştere cu 48% faţă de costurile actuale cu lemnele, considerând preţul lemnelor de 800 lei/mc, respectiv costul total cu lemnele urmează să ajungă la circa 14.280 lei/an.

O maşină Dacia Logan, într-un an, pentru fiecare km parcurs, emite 0,116 kg CO2, astfel că, la circa 15.000 km parcurşi în medie într un an, se emit circa 2 t CO2/an.

Introducerea unei taxe pe carbon în sectorul transporturi, având în vedere preţul carbon ETS  2023 de 80 euro/tonă, ar crea costuri suplimentare pentru un român care foloseşte o maşină Dacia Logan de circa 800 lei/an, adică o creştere cu 12% faţă de costurile actuale cu combustibilul, considerând preţul acestuia de 6,5 lei/litru, respectiv costul total cu combustibilul urmează să ajungă la circa 7.600 lei/an.

″Dar taxa de CO2 pe construcţii şi în transporturi va aduce scumpiri în lanţ la toate produsele şi serviciile, pe care le apreciem de circa 10%. (...) Îngrijorător este faptul că, odată cu aplicarea acestei taxe, conform estimărilor realizate, gospodăriile din mediul rural s-ar găsi în imposibilitatea de a-şi achita toate cheltuielile la veniturile actuale. Astfel, chiar dacă această taxă ar reduce deficitul bugetar, ea ar determina o importantă creştere a nivelului de sărăcie al românilor. Soluţia nu este creşterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor″, a declarat preşedintele AEI, Dumitru Chisăliţă.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt