Autorităţile din Cehia au aprobat cadrul legal care va permite circulaţia maşinilor cu tehnologie de autonomie Level 3, începând de anul viitor. Cehia devine a doua ţară europeană cu o legislaţie dedicată acestui tip de vehicule, după Germania, scrie Profit.ro.
Maşinile Mercedes EQS echipat cu sistemul Drive Pilot şi BMW Serie 7 echipată cu Personal Pilot, ambele cu sisteme de autonomie de Nivel 3 (Level 3 SAE), vor putea circula începând de anul viitor şi pe autostrăzile din Cehia, în anumite condiţii, după ce acest lucru era deja posibil în Germania.
Modelele Mercedes şi BMW sunt primele din Uniunea Europeană omologate cu tehnologia de conducere autonomă, dar nu sunt singurele în producţie la nivel global, ceea ce înseamnă că atât Tesla, cât şi producătorii chinezi care vând deja maşini cu această tehnologie în China ar putea, teoretic, să obţină o omologare europeană.
Odată cu adoptarea legislaţiei specifice din Cehia, maşinile care merg singure vor putea circula legal iar condiţiile răspunderii juridice pentru orice eveniment sunt clar prevăzute de actele normative.
Cele două asociaţii ale industriei auto din Cehia şi Ministerul Transporturilor din această ţară au semnat un memorandum pentru definirea regulilor ce vor sta la baza aplicării legislaţiei în materie de maşini automatizate, după cum anunţă autorităţile cehe.
Nivelul 3 de autonomie înseamnă că maşina trebuie să aibă la volan un şofer care poate lăsa direcţia, acceleraţia şi frânele în voia computerului central al maşinii, dar trebuie să supravegheze drumul şi să intervină ori de câte ori sistemul îi cere acest lucru sau intervine o situaţie de urgenţă.
Viteza maximă cu care vor putea rula maşinile cu autonomie Level 3 va fi de 95 km/h, atunci când este activat sistemul automatizat de conducere, iar acest lucru va putea fi făcut doar pe autostrăzi.
Vor avea drept de rulare în Cehia atât maşinile omologate local, cât şi cele înmatriculate în Germania şi Austria, echipate cu această tehnologie.
Noua lege are prevederi referitoare la nivelurile superioare de autonomie, Level 4 şi Level 5, o categorie în care intră şi robotaxi-urile şi vehiculele de livrare fără şofer, dar termenul prevăzut pentru ca acestea să poată circula legal este 2027.
Până acum, după China, doar în SUA, în statele California şi Nevada, a fost reglementată circulaţia maşinilor autonome Level 3, acestea fiind şi statele în care Mercedes şi-a omologat sistemul Drive Pilot.
Stellantis şi Volkswagen au anunţat că au finalizat sau urmează să lanseze pe piaţă propriile autoturisme cu sisteme de conducere Level 3, în timp ce Renault a transmis că abandonează investiţiile în această tehnologie din cauza costurilor prea ridicate.
În acelaşi timp, pe segmentul de vehicule de transport de tip robotaxi, VW a lansat deja împreună cu Moia o flotă de ID.Buzz, în Hanovra, fiind prima companie care obţine o licenţă în acest sens.
Decizia Cehiei de legiferare a circulaţiei vehiculelor autonome face parte din strategia acestei ţări în domeniul auto, în condiţiile în care mai mulţi producători globali de vehicule şi-au construit fabrici în Cehia şi şi-au anunţat intenţia de a echipa maşinile cu astfel de tehnologii. Autorităţile cehe au declarat că şi-au propus să facă din Cehia liderul global al mobilităţii autonome, prin susţinerea acestui tip de vehicule, care oferă un nivel ridicat de siguranţă pe şosele.
Anul acesta, în primele cinci luni ale anului, Cehia a produs 611.000 de vehicule, aproape cât a produs România în tot anul 2024. Dintre aceste vehicule, 92.000 au fost complet electrice şi alte 26.500 au fost PHEV.