Un sondaj realizat de tbi bank arată că aproximativ o treime dintre români plănuiesc să aloce cel puţin 1.000 de lei în cadrul reducerilor de „Black Friday” din 2024. Cu toate acestea, mai mult de 43% dintre aceştia nu au economii puse deoparte şi vor recurge la salariul din luna octombrie sau la împrumuturi pentru a face faţă cheltuielilor, conform datelor publicate miercuri.
Conform studiului, 53% dintre români au început deja să se pregătească pentru „Vinerea Neagră”, majoritatea având un buget de cel puţin 500 de lei, o sumă similară sau chiar mai mică decât cea de anul trecut, pentru 72% dintre consumatori.
Mai exact, 33% dintre respondenţi intenţionează să cheltuie cel puţin 1.000 de lei, dar există şi un procent de 43% care se bazează pe venituri curente sau pe împrumuturi, neavând economii în acest sens. În ceea ce priveşte reducţiile, 83% dintre români urmăresc atent preţurile înainte de „Black Friday”, iar 30% monitorizează produsele dorite cu mai mult de o lună înainte.
Referitor la asteptările pentru reduceri, 36% dintre respondenţi cred că acestea vor fi mai mici decât anul trecut, iar doar 10% se aşteaptă la reduceri mai mari. Totodată, 42% dintre români sunt atenţi să găsească cele mai mici preţuri pentru produsele de care au nevoie, 37,7% vor cumpăra doar dacă preţul se aliniază la cerinţele lor, iar 20,5% aşteaptă reduceri semnificative. În ceea ce priveşte discount-urile, 58,5% dintre români vor achiziţiona doar produse care beneficiază de reduceri de cel puţin 30%.
Printre categoriile de produse dorite de români pentru „Black Friday” se numără electronice (40,5%), electrocasnice (39,2%), IT (27,8%), fashion (18,4%), home & deco (13,1%), beauty (11,7%), alimente şi băuturi (10,5%) şi jucării (9,3%).
Când vine vorba de tipul de produse dorite, majoritatea (72%) vor achiziţiona articole de care au nevoie în viaţa de zi cu zi sau pentru gospodărie, 28% îşi vor cumpăra cadouri pentru Crăciun, iar 27,5% vor să achiziţioneze daruri pentru familie şi prieteni. Aproape 20% dintre români plănuiesc să achiziţioneze produse mai scumpe pe care le aveau în vedere pentru acest an, dar pe care le vor lua cu ocazia ofertelor din „Black Friday”.
Studiul a fost realizat în octombrie 2024, la nivel naţional, pe platforma iVox, pe un eşantion de 1.171 de utilizatori de internet din România, dintre care 48% erau femei şi aproape 39% aveau venituri lunare nete de peste 5.000 de lei.