,,Copilul meu face înot, pictură, engleză, chineză, tenis si balet. Iar sîmbăta meditaţii la română şi matematică”. Şi copilul are nouă ani. Asta îi auzim spunând pe tot mai multţi părinţi, care, din dorinţa de a avea copii excelenţi, ajung să îi inscrie la zeci de cursuri şi cluburi extraşcolare. Pun astfel o presiune prea mare pe ei şi, fără să-şi dea seama, îi împing spre epuizare. Psihologii cred că e important să le descoperim talentele celor mici şi să le umplem timpul cu activităţi utile, însă recomandă cel mult 2 cluburi. În rest, joacă şi odihnă.
Acestea sunt activităţile pe care le practică fetiţa lui Dani. Copilul are 6 ani. Mama spune că le-a ales pentru că aşa a cerut copilul. La fel fac şi alţii.
În acest centru de tip after school sunt peste 15 cluburi. Dans, arte martiale, înot, engleză, franceză, italiană, coreană, matematică, robotică, pictură, pian, chitară şi canto. De toate pentru toţi. Fondatorii centrului spun că si ei au întâlnit părinţi care, din dorinţa de a le oferi tot ce e mai bun copiilor, i-au supraîncărcat. Aici au intervenit profesorii.
Din pacate nu toti iau măsuri. Aşa că cel mic ajunge să nu mai aibă timp de odihnă sau joacă, absolut necesare în dezvoltarea sa. La ce poate duce? La burnout sau epuizare pshică.
Soluţii de a le descoperi talentele există şi fară a ajunge la suprasolicitare. Există şcoli unde psihologi specializaţi îi testează pe copii şi pot astfel descoperi ce laturi ar trebui dezvoltate şi ce domenii evitate. La testare a mers si Daria, care atunci era fetiţa de 10 şi livra tot ceea ce i se cerea. Mama simţea însă că ceva se ascunde sub această perfectiune. De atunci Daria face yoga şi dans. Atât. Copilul asta îşi doreşte.
Cu sau fără testare, e important sa stim "cât de mult este prea mult". Are copilul timp să îşi facă temele? Doarme cel puţin 8 ore noaptea? Petrece suficient timp cu familia?Se joacă? Dacă nu, atunci este prea mult. Şi aici intervine epuizarea şi semnele ei clare. Oboseala, deficit de atenţie, durere de cap, sensibiltate la răceli, cearcăne şi performanţe şcoalare în scădere.