Tezele devin o amintire pentru elevii de la o şcoală din Călăraşi. Aceştia vor fi evaluaţi prin realizarea unor portofolii personale. Vor avea de făcut diferite lucrări, pentru a putea fi notaţi. Specialiştii în educaţie spun că măsura este una bună pentru elevi, pentru că au timp astfel un semestru să se pregătească pentru a primi o notă şi dispare stresul de a învăţa pentru teză.
La şcoala Gimnazială numărul 1 de la Curcani, din Călăraşi, elevii nu mai dau teze. Ele au fost înlocuite cu un portofoliu al elevului. Directorul a putut schimba curriculara şcolară pentru că unitatea a devenit una pilot. O şcoală cu statut de unitatepilot poate pune în aplicare noi modele curriculare.
Fiecare profesor poate decide cum vrea să arate portofoliul elevului, care poate fi realizat pe diferite platforme
educaţionale, puse la dispoziţie de şcoală.
Marian Staş, expert în educaţie, spune că nu contează modul în care elevii sunt testaţi. Important este să se facă o
evaluare.
În România, în momentul de faţă, funcţionează 6 şcoli pilot. Dintre care una este din mediul rural şi una privată.