Elevii care petrec mai mult timp online şi folosesc dispozitive digitale performante au o capacitate mai mare de a înţelege şi lucra în mediul virtual. Peste 20% dintre tinerii noştri spun că tehnologia este cea mai importantă ramură educaţională, pentru că le simplifică viaţa, îi ajută să înveţe mai bine, dar şi să-şi îmbunătăţească relaţiile sociale.
Chiar şi aşa, la digitalizare suntem la un nivel mai mic faţă de alţi elevi europeni. În multe şcoli din ţară orele de informatică nu se ţin, iar cei mai mulţi copii sunt nevoiţi să înveţe singuri.
Perioada pandemiei, în care toţi elevii au stat acasă, a contribuit la creşterea capacităţii lor de a lucra online. Interesul copiilor este influenţat însă şi de nivelul de cunoaştere digitală pe care-l au părinţii, de complexitatea dispozitivelor, dar şi timpul petrecut pe acestea.
Practic, cu cât elevii utilizează mai des telefonul mobil pentru comunicare prin e-mail sau mesaje, pentru jocuri video sau socializare, cu atât compentenţele digitale se îmbunătăţesc. 14% din nivelul alfabetizării digitale este influenţat de timpul pe care elevii il petrec pe internet.
Rareş este elev în clasa a11-a la un liceu din Cluj Napoca. Pentru el, ora de TIC, adică tehnologia informatiei computerizate, este cea mai importantă. Spune însă că materia nu este adaptată nevoilor actuale. Potrivit celui mai recent studiu, peste 20% dintre copii sunt interesaţi de tehnologie şi de modul în care aceasta le îmbunătăţeşte viaţa. Problema este că mulţi învăţă singuri.
Competentele digitale de bază reprezinta abilitatile prin care copiii pot accesa, transmite şi crea informatii în mediul virtual. Încă din 2016, competenţele digitale constituie unul dintre cele mai importante elemente de dezvoltare economică în Uniunea Europeană, Cele mai recente date privind nivelul de alfabetizare digitală poziţionează însă România pe ultimul loc în clasamentul celor 32 de ţări.