Plafonarea preţurilor la energie electrică a jucat un rol esenţial în menţinerea stabilităţii economice în România.
Datorită acestui mecanism, românii sunt protejaţi de posibile fluctuaţii şi majorări. În ciuda avariei majoră care a paralizat patru ţări din Balcani, la 21 iunie, şi a dus la o creştere rapidă şi puternică a preţului-spot al energiei, plafonarea a împiedicat, încă o dată, o explozie a preţurilor.
Impactul plafonării preţurilor: reducerea inflaţiei, stabilitate şi regularitate
Plafonarea preţurilor la energie a contribuit direct la stabilitatea economică şi la protejarea consumatorilor români. Această măsură a avut un efect direct asupra reducerii inflaţiei, limitând creşterea costurilor pentru consumatori şi întreprinderi, şi oferind un nivel de predictibilitate esenţial într-un context economic volatil.
Acest aspect este esenţial mai ales în contextul fluctuaţiilor frecvente şi puternice pe piaţa spot a energiei, unde au loc tranzacţiile orare ferme cu energie electrică pentru ziua următoare.
Cel mai nou exemplu este pana uriaşă de curent din Balcani, de la 21 iunie, care a paralizat energetic patru ţări şi a dus la o creştere puternică a preţurilor energiei pe piaţa spot.
Preţul de închidere al PZU (Piaţa pentru Ziua Următoare) pentru energia cu livrare la 25 iunie a fost de 1.012 lei/MWh, adică mai mult de 200 de euro/MWh. Acest nivel de preţ, care nu a mai fost atins în 2024, aminteşte de tarifele din anul de criză 2022.
Datorită plafonării însă, românii sunt protejaţi de aceste fluctuaţii, iar valorile facturilor vor continua să fie reduse şi predictibile.
Preţuri plafonate nu au însemnat falimentul firmelor din energie, dimpotrivă
Contrar temerilor exprimate de diverşi jucători de pe piaţa energiei, plafonarea preţurilor nu a avut un impact negativ asupra companiilor din sectorul energetic. Dimpotrivă, acestea au continuat să înregistreze profituri substanţiale.
Martin Oil Energy SRL, acţionarul principal al Tinmar Energy SA, a realizat în 2023 un profit de 417,8 mil. lei, iar Tinmar Energy a raportat un profit de 311 mil. lei. Grupul grec PPC, care a achiziţionat operaţiunile Enel din România, a înregistrat în primul trimestru al anului 2024 un profit net de 86 mil. euro, în creştere cu 68,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.