România a depăşit 42.000 de maşini electrice, după ce doar anul trecut au fost înmatriculate peste 16.800 de vehicule, cu 35% mai multe faţă de 2022. În acelaşi timp, infrastructura de încărcare a ajuns la aproximativ 5.000 de încărcătoare publice, arată o analiză realizată de Lektri.co, o companie care furnizează servicii de încărcare, preluată de G4Media.ro.
Conform datelor analizate, în luna decembrie 2023 s-au înregistrat 1.454 de maşini electrice, dintre care 84 autovehicule LCV (camioane), în scădere cu 38% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cea mai bună lună din 2023 în domeniul e-mobilităţii a fost iulie – cu 2.134 de înmatriculări, iar la polul opus s-a clasat aprilie – cu doar 962,
În rândul maşinilor electrice, Dacia Spring a depăşit pragul de 16.000 vehicule înmatriculate, per total, păstrându-şi poziţia de lider, cu 6.877 unităţi înregistrate doar anul trecut. Locurile 2 şi 3 sunt ocupate de modelele Tesla, devenind al doilea cel mai popular model după Dacia, cu 2.156 înmatriculări pentru Model Y şi 1.149 pentru Model 3. Primele trei clasate reprezintă peste 60% din totalul înmatriculărilor realizate anul trecut.
Comparativ cu anul precedent, Renault ZOE a ieşit de pe podium, în 2023 fiind înregistrate doar 169 de unităţi. Pe de altă parte, modelul care a surprins în 2023, cu aproximativ 500 de vehicule înmatriculate, a fost Volkswagen eUP!, ce se menţine pe poziţia a cincea, fiind urmat de Hyundai Kona şi VW iD3. Renault Megane E-Tech se apropie de 1.000 de unităţi, iar Top 10 este încheiat de BMW i3 (locul 9) şi Nissan Leaf (locul 10).
De asemenea, segmentul high-end, unde sunt centralizate modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz şi Porsche, a înregistrat cele mai multe înmatriculări în luna noiembrie, cea mai populară marcă premium fiind BMW, cu 70 unităţi din 143.
„Anul acesta România a rămas constantă în ceea ce priveşte e-mobilitatea. Am avut lunar, cu o singură excepţie, peste 1.000 de unităţi înmatriculate şi ne apropiem cu paşi rapizii de borna de 5.000 de puncte de încărcare. Maşinile viitorului vor fi cele electrice şi sunt de părere că tot mai mulţi români se îndreaptă spre e-mobilitate, iar piaţa va creşte tot mai mult. Noi vom continua să ne dedicăm misiunii de a face ca mobilitatea electrică să fie la îndemâna tuturor, oferind produse de înaltă calitate şi soluţii tehnologice inovatoare”, a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.
România are aproximativ 5000 de încărcătoare electrice publice, fără restricţii, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 şi cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO. Conform portalului PlugShare*, în luna ianuarie 2024, pe teritoriul României se regăsesc 4.967 încărcătoare publice. Dintre acestea, 1.509 sunt CCS/CHAdeMO şi 3.396 Type 2, distribuite în 2.067 locaţii. Reţeaua Tesla Supercharger a ajuns la 62 puncte de încărcare rapidă, distribuite în opt locaţii din ţară, acestea fiind disponibile şi pentru utilizatorii altor mărci de automobile.
Infrastructura de încărcare a prezentat şi ea o dezvoltare rapidă, inaugurându-se tot mai multe hub-uri de încărcare cu mai multe puncte în diferite locaţii din ţară, atât în interiorul oraşelor cât şi pe principalele căi de tranzit. Operatori precum Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, Eldrive, EvGoSmartCharge şi alţii investesc constant în dezvoltarea reţelei de încărcare, potrivit analizei citate.