Primul pas către digitalizarea pieţelor a fost făcut la Alexandria. În Piaţa Centrală, cei care cumpără de la tarabele producătorilor locali, pot scana cu telefonul un cod QR. Pe ecranul smartphone-urilor apar detalii despre produsele vândute: cine este producătorul, ce tipuri de fructe şi legume vinde, pe ce suprafaţă le cultivă şi multe alte informaţii.
Pproducătorii locali au lipite pe tarabe hârtii cu coduri QR. Odată scanate, pe ecranul telefonului apar detalii despre alimentele vândute şi chiar videoclipuri din curtea producătorilor. Vânzătorii sunt mulţumiţi de sistem. Cu ajutorul lui îşi pot rezerva de acasă, de pe calculator, taraba din piaţă. Nu trebuie să se mai trezească dis de dimineaţă să nu-şi piardă locul preferat.
Pe clienţi îi ajută deoarece pot cunoaşte producătorii şi pot vedea printr-o simplă scanare a codului QR ce legume cresc. Dar nu toată lumea ştie să folosească acest cod QR. Mai ales cei mai bătrâni, care nu prea ştiu să folosească nici telefoanele inteligente.
Digitalizarea pieţei din Alexandria a început în urmă cu doi ani. Investiţia în sistemul informatic a fost mai mică de 10.000 euro. Acum, fiecare piaţă din ţară poate folosi aplicaţia pentru a se moderniza. Oamenii văd în această transformare a pieţelor un avantaj. Pentru unii, este ceva nou şi interesant.
În Bucureşti, în Piaţa Matache, unii vânzători de la tarabe acceptă deja plata cu cardul. Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România speră la implementarea mai multor terminale POS în viitor. Un producător din Dâmboviţa vinde legume, pesto şi zacusă făcute în casă, iar dacă n-ai cash la tine, nu e nicio problemă.
Dar românii rămân sceptici cu privire la un viitor în care vor putea plăti cu cardul în piaţă. În România se pot număra pe degetele de la o mână pieţele în care se găsesc comercianţi care acceptă plata cu cardul.