Asociaţia Energia Inteligentă a analizat preţurile dintre serviciul universal şi preţul din cea mai mică ofertă a actualilor furnizori de energie, care au statut şi de furnizori de ultimă instanţă (ENEL, CEZ, Electrica, E.ON). În urma analizei a observat că există o diferenţă mică între preţul de Serviciul Universal şi preţul din cea mai mică ofertă a furnizorului actual, cu o singură excepţie – ENEL. Ce face ca ENEL să fie atât de diferit faţă de restul furnizorilor din Serviciul Universal?
Asociaţia Energia Inteligentă explică de unde această situaţie aparent imposibilă.
ENEL este furnizorul de Serviciu Universal care se prezintă ca furnizorul cu cei mai mulţi consumatori casnici pe piaţa liberă, respectiv furnizorul care are de gestionat cel mai mic număr de consumatori în Serviciul Universal, cărora după cum observăm le oferă preţuri foarte avantajoase faţă de preţul de Serviciu Universal, comportament aparent mult diferit faţă de ceilalţi frunizori.
Prima întrebare care se pune este: Cum a ajuns ENEL să aibă un număr atât de mare de consumatori casnici în piaţa concurenţială? Răspunsul poate fi legat de practica acestui furnizor. Am primit mai multe zeci de sesizări de la consumatorii casnici pe platforma Asociaţiei Energia Inteligentă, care arătau că deşi aceştia nu au semnat nici un contract în ultimii ani se găsesc în piaţa liberă conform înscrisului de pe factura de energiei electrică.
Aceeaşi situaţie am întâlnit-o personal, spune Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei. În calitate de proprietar al unui apartament în Bucureşti, a constatat că a fost trecut în piaţa concurenţială, anterior anului 2020, fără a fi înştiinţat, respectiv a semna un contract în acest sens. Ulterior acestei măsuri, preţul final al energiei a fost crescut până la nivelul de 0,8194 lei/kWh (12% mai mare decât preţul de Serviciu Universal şi cu 32% mai mare decât cel mai bun preţ din piaţă).