Închiderea Mării Negre pentru transportul maritim ucrainean a fost o lovitură dură si pentru România care se vede pusă în
faţa unei sarcini uriase : să încarce pe nave 3o de milioane de tone de cereale din ţara vecină. Kievul are blocate 15 miliarde de dolari în produse perisabile pe care nu le poate vinde. Iar Porturile Constanţa şi Sulina sunt depăşite de situaţie. Parlamentul European a trimis în ţara noastră experti care să ajute la deblocarea transportului naval.
Odată cu izbucnirea războiului din Ucraina, Portul Constanţa, cel mai mare port la Marea Neagră, a devenit un punct
strategic pentru traficul de mărfuri. În mod normal, Ucraina transportă prin porturile sale şase milioane de tone de
cereale şi seminţe pe lună. Acum, o parte din aceste produse sunt aduse terestru în România, iar din Constanţa pleacă
spre restul lumii.
Pentru reducerea timpilor de aşteptare, numărul vameşilor din port a fost suplimentat, iar două scannere pentru
containere urmează să fie achiziţionate în curând.
În contextul în care războiul din Ucraina ameninţă securitatea alimentară mondială, în Portul Constanţa a sosit o delegaţie
a Parlamentului European.
Pentru înfiinţarea aşa numitelor coridoare de solidaritate, Comisia Europeana a cerut actorilor de pe piaţa Uniunii să
pună la dispoziţie de urgenţă camioane şi TiR-uri pentru marfă. Prioritate vor avea exporturile agricole ucrainene.
Ministerul Transporturilor a anunţat că în luna iunie va începe reabilitarea a 35 de linii de cale ferată din port, iar pentru
lucrări a alocat suma de 200 de milioane de lei. De asemenea, Constanţa va folosi fonduri europene pentru a construi 17 dane noi prevăzute cu instalaţii de încărcaredescărcare.