Guvernul condus de Marcel Ciolacu a reuşit să scadă inflaţia la 5,9% în aprilie, aproape la jumătate faţă de nivelul înregistrat la preluarea guvernării. Premierul este decis să continue pe aceeaşi direcţie, în aşa fel încât să ducă rata inflaţiei sub 5% până la finalul anului.
Pentru a reuşi atingerea acestei ţinte, Executivul urmăreşte să contracareze orice distorsiune a pieţei. În ultima perioadă, au apărut o serie de practici înşelătoare pentru clienţi la care au apelat unii retaileri după măsurile iniţiate de PSD pentru a proteja veniturile românilor, precum plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază. Comercianţii au ţinut preţurile la nivelul plafonat sau chiar sub acesta, dar, în schimb, au redus gramajul respectivelor produse.
Astfel, Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a publicat în transparenţă decizională ordinul prin care retailerii din România vor fi obligaţi să informeze la raft consumatorii în cazurile de shrinkflaţie. Mai exact, această propunere legislativă, care vine în urma direcţiei date de premierul Marcel Ciolacu, se va aplica situaţiilor în care pentru un anumit produs al cărui preţ de vânzare a rămas constant, cantitatea a fost modificată.
În plus, pe lângă fenomenul reducerii cantităţii, există şi cazuri de retailer care au apelat la creşterea preţului pentru produsele non-alimentare, cazul detergenţilor având cea mai mare notorietate. Consiliul Concurenţei a fost sesizat de Premierul Marcel Ciolacu şi a demarat procedurile de control.
„La ora actuală, procesăm datele primite de la comercianţi pentru a verifica dacă aceste creşteri de preţuri sunt justificate. Noi monitorizăm constant preţurile produselor de bază, atât alimentare cât şi nealimentare. Aşa cum am mai spus, am observat aşa numitul „waterbed effect”, adică o reducere a preţurilor produselor cu adaos comercial plafonat şi o majorare a preţurilor celorlalte produse. Ca urmare, verificăm dacă unii comercianţi nu cumva au profitat de această conjunctură şi au crescut preţurile nelegitim”, a precizat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Scăderea inflaţiei şi a indicelui de consum pentru cele 21 de alimente de bază din ordonanţa Guvernului României au fost benefice pentru toţi românii, dar mai ales pentru cei cu venituri mici şi medii. În plus, măsura nu a afectat nici afacerile din comerţ. Lanţurile de magazine româneşti au demonstrat că se pot face afaceri solide cu adaosuri mai mici, chiar şi de numai 9%.
Aceste efecte pozitive urmează să fie extinse printr-o iniţiativă legislativă după modelul francez, mecanism care să se aplice pentru toate produsele agroalimentare româneşti disponibile pe piaţă, atât în sectorul retail, cât şi în alte zone care nu sunt acoperite de retail. În acest mod, se va genera o concurenţă reală între producători şi procesatori, astfel încât românii să poată avea acces la hrană mai ieftină şi mai sănătoasă.
„Vedem produse româneşti cu adaos comercial foarte mare, iar produsele care vin din import au un adaos comercial foarte mic. Ne dorim foarte mult ca toţi românii să aibă acces la alimente româneşti în retail şi la preţuri corecte. Mai mult de atât, această ordonanţă sau proiect de lege care va veni, va sprijini practic consumul de alimente româneşti şi creşterea nivelului de procesare în România, pentru că ştiţi şi în perioada următoare atât Ministerul Agriculturii, prin fondurile europene, pe o măsură foarte bună DR. 22 de procesare în România, cât şi programul important pe care l-am lansat INVESTALIM procesare în România”, a precizat Ministrul Agriculturii, Florin Barbu.