PSD îşi continuă politica de investiţii masive în infrastructura de transport, alocând 1,85 miliarde de lei pentru finanţarea proiectelor europene. Pentru anul acesta, Guvernul condus de Marcel Ciolacu prevede ca peste 120 de miliarde de lei de la bugetul naţional şi din fonduri europene să fie alocate lucrărilor de infrastructură publică, adică echivalentul a 7,2% din PIB.
”Alocăm 1,85 miliarde lei în vederea finanţării proiectelor europene din domeniul transporturilor. Sunt toate proiectele majore incluse aici: Autostrada Sibiu - Piteşti, Centura Capitalei, Drumul Expres Piteşti-Craiova, Autostrada Transilvania, Autostrada Târgu Mureş – Iaşi. În plus, suplimentăm cu 840 de milioane de lei bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru liniile de metrou din Bucureşti şi Cluj, ambele jaloane în PNRR”, a declarat Marcel Ciolacu la începutul şedinţei de guvern.
Executivul continuă astfel şirul investiţiilor în infrastructură, motorul de dezvoltare economică a României. Până la sfârşitul lunii martie 2024, cheltuielile pentru investiţii au ajuns la 22,50 miliarde de lei, o creştere de 1,7 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Acest lucru subliniază angajamentul Guvernului condus de Marcel Ciolacu de a investi masiv în infrastructura naţională, în special în domeniul transporturilor.
Alocarea de fonduri pentru Ministerul Transporturilor a crescut cu aproape 30% faţă de anul trecut, atingând un nou record. În 2023, România a inaugurat aproximativ 80 km de drum de mare viteză, depăşind pragul de 1.000 km de autostrăzi şi drumuri expres.
În 2024, se preconizează inaugurarea a încă 190 km de drumuri rapide, printre cele mai aşteptate fiind tronsoanele din Autostrada A7, de la Ploieşti la Focşani, şi Drumul Expres Galaţi-Brăila.
PSD este partidul care introduce în România salariul minim european, are cei mai mulţi primari şi preşedinţi de Consilii Judeţene campioni ai proiectelor cu bani de la Comisia Europeană şi a reuşit, în actuala guvernare, să ducă absorbţia de fonduri europene la peste 97%.
Creştere importantă a investiţiilor în infrastructura de transport
În 2023, investiţiile totale în România au atins aproximativ 190 miliarde de lei, o creştere de 16,6% comparativ cu 2022, potrivit Institutului Naţional de Statistică. Aceasta a marcat o premieră pentru ţara noastră, unde creştere economică s-a bazat pe investiţii, cu o alocare de 12% din PIB.
Efectele pozitive ale atragerii fondurilor europene sunt evidente. Volumul lucrărilor de construcţii a crescut cu peste 25% în decembrie 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Construcţiile inginereşti, în special infrastructura de transport, au înregistrat o creştere semnificativă de 43%, datorită fondurilor din PNRR sub formă de împrumuturi.
Execuţia bugetară din ianuarie 2024 arată că lucrările intense pe şantiere absorb sume semnificative de bani, atât din bugetul naţional, cât şi din împrumuturi. Ministerul Transporturilor a cheltuit peste 370 de milioane de lei în ianuarie pentru lucrările de infrastructură feroviară şi rutieră, folosind împrumuturile din PNRR.
Guvernul PSD continuă să aloce fonduri uriaşe pentru a menţine ritmul investiţiilor în infrastructura de transport, reflectând un angajament solid faţă de dezvoltarea economică şi modernizarea României. Creşterea semnificativă a cheltuielilor pentru investiţii şi atragerea fondurilor europene subliniază determinarea guvernului de a îmbunătăţi infrastructura de transport a ţării.