Într-un context economic complex şi dinamic, Partidul Social Democrat (PSD) a promis că va sprijini atât creşterea nivelului de trai al românilor, cât şi afacerile firmelor autohtone. La un an de guvernare social-democrată, datele arată că cele două obiective au fost atinse prin măsurile strategice de plafonare a adaosului comercial, la energie şi RCA, pe de o parte, şi prin investiţii masive în economie, pentru agenţii economici locali.
Datorită plafonării preţurilor, datele statistice arată că românii au putut face economii semnificative în condiţiile păstrării consumului la un nivel ridicat, la care s-au adăugat şi creşterea veniturilor şi reducerea inflaţiei.
Pentru companiile româneşti, sprijinul Guvernului Ciolacu este esenţial în concurenţa cu marii retaileri străini
România găzduieşte astăzi aproximativ 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri şi alte unităţi de retail moderne, dominate în mare parte de companii cu acţionariat străin. În paralel, există şi un număr impresionant de 45.000-50.000 de magazine tradiţionale, dintre care multe sunt mici afaceri de familie.
Aceste unităţi locale investesc şi se dezvoltă într-o piaţă în care cele mai mari zece reţele străine de retail controlează între 63% şi 73% din piaţa bunurilor de larg consum, în valoare de 30-35 mld. euro anual.
Pentru firmele româneşti, PSD a iniţiat programe extinse de sprijin, ce includ alocarea de fonduri pentru extinderea reţelelor de magazine locale, modernizarea infrastructurii comerciale, credite garantate de stat pentru IMM-uri şi finanţarea producţiei în România.
Un exemplu al sprijinului social-democrat pentru firmele româneşti este programul IMM Plus, care dispune acum de 15,3 miliarde lei, buget crescut în iunie cu 2,5 miliarde lei la iniţiativa premierului Ciolacu, şi de care vor beneficia aproximativ 14.000 de companii.
Lanţurile de magazine româneşti şi comerţul tradiţional, în creştere datorită sprijinului social-democrat
PSD recunoaşte importanţa comerţului tradiţional şi a micilor afaceri pentru economia locală. În acest sens, sprijină iniţiativele care încurajează dezvoltarea magazinelor de proximitate şi a lanţurilor locale. Un exemplu de succes este franciza LaDoiPaşi, lansată de Metro, care reuneşte peste 2.300 de magazine tradiţionale sub un brand comun, oferind astfel o alternativă viabilă în faţa marilor lanţuri internaţionale.
Un alt exemplu notabil este Vasile Lucuţ, un antreprenor român care investeşte 8-10 milioane de euro în dezvoltarea reţelei Unicarm, care numără în prezent circa 130 de magazine. Planul său de extindere prevede deschiderea a 15-20 de magazine noi anual, contribuind semnificativ la creşterea economică locală şi la crearea de locuri de muncă.
În faţa unei pieţe dominate de retaileri internaţionali, antreprenorii români adoptă strategii diverse pentru a-şi menţine competitivitatea. De exemplu, La Cocoş, primul retailer independent din sectorul alimentar din România care a realizat vânzări de aproape 1 miliard de lei în 2023, mizează pe preţuri mici şi un număr redus de produse pentru a atrage consumatorii. Alte reţele locale, precum Annabella şi Diana, se concentrează pe un model de business integrat, care include atât producţie, cât şi retail.
(Comunicat de presa)