Investiţiile în infrastructura României au cunoscut o creştere semnificativă, atât pe segmentul rutier, cât şi pe cel feroviar, de la preluarea portofoliului de la Transporturi de către prim-vicepreşedintele PSD, Sorin Grindeanu. De la proiecte majore rutiere precum Autostrada A8, Autostrada Moldovei, până modernizarea transportului feroviar şi introducerea primei locomotive electrice.
Unul dintre proiectele majore pe care Grindeanu le-a susţinut este Autostrada A8, o arteră vitală pentru dezvoltarea regiunilor de nord-est ale ţării, care va conecta Iaşiul de Târgu Mureş, dar şi Autostrada Moldovei, unde se lucrează pe toate loturile, iar anul acesta ar putea circula pe primii kilometri din această şosea de mare viteză, esenţială pentru ţara noastră.
Pe lângă proiectele de infrastructură rutieră, Sorin Grindeanu a pus un accent deosebit pe modernizarea transportului feroviar, considerând acest sector crucial pentru mobilitatea durabilă şi dezvoltarea economică. Una dintre iniţiativele notabile este reintroducerea în circulaţie a vagoanelor seria 21-90, produse de Astra Arad.
Vagoanele seria 21-90, primele vagoane moderne construite în România sub licenţă Corail şi DeDietrich, au fost produse începând cu anul 1996 şi livrate către C.F.R. Călători după 1998. Aceste vagoane sunt capabile de o viteză maximă de 200 km/h şi au fost supuse în 2024 unei reparaţii capitale la SC Atelierele CFR Griviţa.
După această modernizare, vagoanele şi-au reluat circulaţia sub noua serie 21-91. Materialul rulant modernizat face parte dintr-un lot de şase vagoane de clasa a II-a, aduse la standarde europene. Acestea au fost introduse în compunerea trenurilor de călători în trafic intern şi internaţional, contribuind la creşterea capacităţii de preluare a cererii zilnice de trafic. În prezent, aceste vagoane sunt deja în circulaţie pe trenurile IC 581 şi IC 582 pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa şi retur, potrivit profit.ro.
Impactul investiţiilor susţinute de PSD
Tot în mandatul lui Sorin Grindeanu, după 19 ani, au fost reluate cursele Bucureşti-Giurgiu pe calea ferată. Acest lucru a fost posibil după modernizarea a 12 kilometri de cale ferată dintre Vidra şi Comana, care includ şi construcţia noului pod de la Grădiştea.
În plus, ministrul Transporturilor susţine că în prezent sunt în licitaţie 160 de garnituri de tren, care vor veni în perioada următoare, după ce în ultimii 25 de ani nu s-a cumpărat niciun tren nou în România, în timp ce investiţii masive s-au făcut preponderent în infrastructura rutieră.
„Dacă pe zona rutieră cât de cât lucrurile se văd şi merg, în acest moment sunt vreo 800 de km de autostradă şi de drum expres în lucru în România, pe zona cealaltă, cea feroviară, trebuie să recuperăm timpul pierdut”, spunea Sorin Grindeanu, la începutul lunii iulie.
Prin aceste investiţii, Sorin Grindeanu şi Ministerul Transporturilor vor îmbunătăţii semnificativ calitatea serviciilor feroviare din România. Modernizarea vagoanelor seriei 21-91 nu doar că aduce un confort sporit pasagerilor, dar şi aliniază infrastructura feroviară românească la standardele europene. Acest demers face parte dintr-un program investiţional derulat din fonduri proprii de către CFR Călători, demonstrând angajamentul autorităţilor de a revitaliza şi moderniza transportul feroviar.
Planul naţional de investiţii de 70 de miliarde de euro
Ministrul Sorin Grindeanu susţine că Planul Naţional de Investiţii până în 2030, aprobat de Comisia Europeană, e în valoare totală de 70 de miliarde de euro, din care s-au găsit deja finanţări de aproximativ 40 de miliarde de euro.
Doar în ultimele zile s-au încheiat sau au fost deschise licitaţii pentru proiecte de infrastructura rutieră importante precum podul peste Prut de la Ungheni, Autostrada A6 - Craiova-Filiaşi.