Guvernul condus de Marcel Ciolacu vrea extinderea adaosului comercial plafonat la mai multe produse, astfel încât şi produsele tradiţionale româneşte să devină mai accesibile. Astfel românii vor avea posibilitatea să cumpere produse tradiţionale la produse corecte, fără a fi în concurenţă neloială cu alte alimente de acelaşi tip din import. State europene au început deja să ia măsuri prin care să reducă preţurile la alimente.
Până în acest moment, pe lista alimentelor cu adaos comercial plafonat a fost introdus doar produsul tradiţional Magiunul de Topoloveni, însă Ministerul Agriculturii vrea extinderea acestei liste.
„Vedem produse româneşti cu adaos comercial foarte mare, iar produsele care vin din import au un adaos comercial foarte mic. Ne dorim foarte mult ca toţi românii să aibă acces la alimente româneşti în retail şi la preţuri corecte. Această ordonanţă sau proiect de lege care va veni, va sprijini practic consumul de alimente româneşti şi creşterea nivelului de procesare în România”, a precizat ministrul Agriculturii, Florin Barbu.
Creşterea preţurilor la alimentele de bază de anul trecut, pe fondul inflaţiei şi a crizei din energie, a condus statele europene să ia măsuri în primul rând pentru reducerea preţurilor, dar şi pentru susţinerea produselor tradiţionale şi a celor locale.
Franţa continuă să ia măsuri prin care să protejeze consumatorii. Guvernul de la Paris vrea să interzică supermarketurilor reducerile mai mari de 34% la anumite produse. Această nouă politică de protecţie a consumatorilor vine după ce a reuşit să reducă preţurile la aproximativ 5.000 de alimente, în urma unui acord făcut cu zeci de companii din domeniu, a implementat apoi măsuri privind shrinkflaţia.
Decizia vine după ce companiile mici s-au plâns că nu pot concura cu companiile multinaţionale atunci când vine vorba de reducerea marjelor. Această limită a reducerilor în marile magazine se aplică deja în cazul alimentelor, însă fermierii din Franţa susţin că retailerii au găsit modalităţi pentru a evita regulile. Prin aceste intervenţii ale statului, Franţa incurajează produsele locale şi oferă posibilitatea francezilor să cumpere produse locale la preţuri care nu sunt crescute artificial.
Grecia cere intervenţia Bruxelles-ului
Şi Grecia se confruntă cu creşteri de preţuri care nu pot fi justificate şi cer intervenţia Comisiei Europene pentru a proteja consumatorii în faţa preţurilor crescute. Premierul Greciei, Kyriakos Mitsotakis, a solicitat, într-o scrisoare adresată preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, "mai multă transparenţă" în cadrul pieţei unice europene, având în vedere creşterea preţurilor, potrivit AFP.
Premierul grec, confruntat cu nemulţumirea consumatorilor din Grecia, îndeamnă Bruxelles-ul "să intervină decisiv, rapid şi eficient" pentru a reglementa piaţa unică. Potrivit lui Mitsotakis, "recentele crize inflaţioniste au dus la o reducere semnificativă a puterii de cumpărare a cetăţenilor europeni şi au evidenţiat puterea asimetrică a multinaţionalelor în politicile tarifare diferenţiate".
Premierul elen subliniază că, în unele ţări, inclusiv Grecia, produsele de bază sunt mai scumpe comparativ cu alte state membre ale UE, din cauza "constrângerilor teritoriale de aprovizionare impuse de marile companii multinaţionale".
El propune măsuri pentru "a împiedica politica unor multinaţionale de a comercializa produse identice sau similare sub mărci diferite în diverse ţări membre, ceea ce le permite o tarifare diferenţiată" şi "interzicerea practicilor comerciale neloiale".
În aprilie, preţurile de consum din Grecia au crescut cu 3,1% pe an, în timp ce preţurile la produsele alimentare au înregistrat o creştere de 5,4%, conform serviciului de statistici Elsat.