Energia şi comerţul alimentar, domeniile în care PSD a plafonat preţurile şi adaosurile comerciale, sunt şi singurele din România în care firmele din Top 5 pe piaţă au o cifră de afaceri de peste 10 mld. lei (2 mld. euro).
Fiecare dintre primii cinci mari retaileri din România au înregistrat în premieră, în 2023, o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei. Potrivit rezultatelor financiare raportate, Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi şi Metro au cumulat, anul trecut, afaceri de peste 80 de miliarde de lei.
Mai mult, fiecare dintre aceste companii a avut un ritm de creştere de peste 10% pentru 2023, în contextul în care eforturile Guvernului condus de Marcel Ciolacu au scăzut inflaţia de la peste 15% la începutul anului trecut, la circa 7%, în decembrie 2023.
Retailerii au beneficiat de păstrarea nivelului consumului la cote ridicate, în ciuda contestării în repetate rânduri a plafonării introduse de PSD, menită să protejeze românii cu venituri mici.
Şi în energie, plafonarea preţurilor a permis afaceri în creştere
Pe lângă comerţul alimentar, şi în sectorul de energie mai există cinci jucători a căror cifră de afaceri sare de pragul de 10 mld. lei (2 mld. euro).
Şi aici plafonarea preţurilor la energie, introdusă de guvernul condus de Marcel Ciolacu şi prelungită până la 1 aprilie 2025, a ţinut preţurile sub control, a contribuit la reducerea inflaţiei şi a oferit consumatorilor casnici şi economici predictibilitate în ceea ce priveşte costurile. Activitatea companiilor din sectorul energetic nu a fost afectată, acestea înregistrând creşterea veniturilor.
De asemenea, taxa de solidaritate plătită de companii, care susţine schema de plafonare, nu a avut efecte negative, înregistrându-se creşteri substanţiale ale profiturilor pentru companiile de stat şi cele private.
Veniturile au crescut atât în anul 2023, cât şi pentru companiile care au raportat rezultatele din primul trimestru al anului 2024.