Era maşinilor cu motoare termice, adică cele care funcţionează cu benzină, motorină sau gaz, se apropie de final. Cel puţin în Europa, după ce Parlamentul European a votat interzicerea vânzărilor de maşini cu combustie internă începând cu anul 2035. Chiar şi maşinile hibrid sunt vizate de interdicţie şi întreaga piaţă auto va fi acaparată de maşini electrice. Noua industrie are de întâmpinat şi destule provocări: consumul mare de energie şi reciclarea bateriilor.
Proiectul de lege face parte din planul Uniunii Europene de a realiza neutralitatea climatică până în 2050. El a fost votat, cu toate că a avut parte de o opoziţie puternică din partea industriei auto şi în zilele următoare va fi aprobat şi de Consiliu Europei.
În România, comerţul maşinilor electrice a explodat în 2022, atunci când au fost vândute peste 10.000 de exemplare. Vânzările au fost impulsionate şi de programul rabla plus, care oferă un voucher de 10.000 de euro pentru achiziţia unei electrice. Şi producătorii au început să se pregătească, Ford a anunţat că va produce trei autoturisme electrice în România, în timp ce la Dacia, modelul Spring a fost lider la vânzările de electrice anul trecut. Provocarea cea mare este legată de bateriile utilizate de aceste maşini.
În plus, ţara noastră nu excelează la numărul staţiilor de încărcare a maşinilor electrice. România are puţin peste 1.000. Prin comparaţie, Ţările de Jos, ţară cu o suprafaţă de aproape 6 ori mai mică, deţine aproape 100.000 de staţii. Dar pentru staţii, avem nevoie de curent electric şi distribuţia acestuia.
Decizia Parlamentului European va lovi şi piaţa muncii. Ford a decis să dea afară aproape 4.000 de angajaţi în Europa, ca parte a planului de a produce exclusiv maşini electrice. Cei 6.000 de angajaţi din România nu vor fi afectaţi deoarece la noi se vor fabria masini eledctrice.