Companiile americane domină topul global al primelor 20 de companii, în care se regăsesc doar două întreprinderi europene. În top 500 în schimb se clasifică 17 ţări europene cu brandurile lor cele mai valoroase. Ultima dintre aceste ţări este România, cu brandul Dacia, în valoare de 1,1 miliarde de dolari. Prima ţară europeană din clasament este Germania cu compania Telekom (62 miliarde de dolari), scrie Euronews.
Amazon a fost încoronat cel mai mare brand din lume în 2023, situându-se la o valoare estimată de 299,28 miliarde de dolari, în ciuda faptului că a scăzut cu 51 de miliarde de dolari în ultimul an, scrie G4Media.ro.
Într-un studiu realizat de publicaţia de analiză financiară TradingPedia, gigantul de comerţ electronic a urcat în clasament şi a devansat Apple, care anul trecut a pierdut 16% din valoarea sa, până la 297,51 miliarde de dolari.
Google s-a clasat pe locul al treilea, mărindu-şi valoarea cu aproape 18 miliarde de dolari faţă de anul trecut, ajungând la 231,38 miliarde de dolari.
Statele Unite sunt de departe cea mai reprezentată ţară în primele 20 de poziţii din clasament, reprezentând jumătate din companiile listate, cu o valoare totală de aproximativ 1 500 de miliarde de dolari. Cea mai mare companie din afara SUA este compania sud-coreeană de tehnologie Samsung, aflată pe locul şase, cu o valoare de 99,66 miliarde de dolari.
Europa, cu 17 ţări în top 500
Europa figurează doar de două ori în top 20, în ambele cazuri datorită Germaniei: Deutsche Telekom, cu o valoare de 62,93 miliarde de dolari, se află pe locul 11, în timp ce compania de vehicule de lux Mercedez-Benz ocupă locul 16, cu 58,8 miliarde de dolari.
Cu toate acestea, în ciuda faptului că au o prezenţă limitată în top 20, ţările şi companiile europene sunt foarte prezente în studiul mai amplu al TradingPedia.
Publicaţia a constatat că doar 30 din 195 de ţări au mărci în topul global al primelor 500 de mărci, iar aproape jumătate dintre acestea (17) sunt europene.
Cele mai valoroase marci din fiecare dintre cele 17 ţări europene care figurează în top 500:
- Germania: Telekom – 60 miliarde de dolari
- Marea Britanie: Shell -48 miliarde de dolari
- Franţa: Louis Vuitton – 26 miliarde de dolari
- Elveţia: Nestle – 22 miliarde de dolari
- Italia: Gucci – 18 miliarde de dolari
- Spania: Santander – 17 miliarde de dolari
- Suedia: Ikea – 16 miliarde de dolari
- Norvegia: Equinor – 13 miliarde de dolari
- Olanda: ING – 10 miliarde de dolari
- Finlanda: Nokia – 8 miliarde de dolari
- Danemarca: Lego – 7 miliarde de dolari
- Austria: Red Bull – 7 miliarde de dolari
- Rusia: Sber – 6 miliarde de dolari
- Belgia: KBC – 5 miliarde de dolari
- Irlanda: Guiness – 2 miliarde de dolari
- Portugalia: EDP – 2 miliarde de dolari
- România: Dacia – un miliard de dolari
O mână de ţări deţin monopolul marilor mărci
Foarte puţine ţări par să fie capabile să producă mărci mari în orice fel de volum, potrivit TradingPedia.
Acesta a constatat că există doar 20 de naţiuni cu mai mult de trei mărci în top 500: SUA, Coreea de Sud, China, Germania, Japonia, Marea Britanie, Arabia Saudită, India, Franţa, Canada, Italia, Spania, Suedia, Rusia, Emiratele Arabe Unite, Australia, Elveţia, Singapore, Brazilia şi Ţările de Jos.
Statele Unite şi China sunt în mod clar pe primul loc pe scena mondială, reprezentând 202 şi, respectiv, 79 dintre primele 500 de mărci. Dacă ne uităm la primele 100, mai mult de jumătate (53) sunt din SUA şi 22 din China.
Germania are şapte mărci în top 100, urmată de Japonia cu şase, Coreea de Sud cu patru şi Regatul Unit cu trei.
Uitaţi de mărci – care sunt cele mai mari industrii?
Dacă ne uităm la industrii ca întreg, sectorul bancar domină atunci când se ia în considerare numărul de mărci din fiecare sector, potrivit TradingPedia: aproximativ 14,2% din toate mărcile din top 500 sunt companii bancare şi de servicii financiare, în timp ce 10% sunt din domeniul comerţului cu amănuntul.
Cu toate acestea, atunci când se analizează valoarea totală, tehnologia şi comerţul cu amănuntul se află pe primul loc, mărcile din domeniul tehnologiei reprezentând aproximativ 13,4% din valoarea totală a primelor 500 de companii, iar mărcile din comerţul cu amănuntul 13,2%.
Nu toate ţările au capacitatea de a crea un brand important, iar economiile mari tind să aibă un avantaj în această privinţă.
Cu toate acestea, mărci recunoscute la nivel mondial pot apărea din diverse colţuri ale lumii, iar în unele cazuri, economiile mai mici reuşesc să creeze mărci bine-cunoscute împotriva tuturor aşteptărilor: telefoanele Nokia din Finlanda şi berea Corona din Mexic, pentru a numi doar două dintre ele.